Întâmpinare

Actul de a scrie nu poate fi privit cu lejeritate. Nici măcar atunci când glumim despre toate cele. E o formă de a spune: am trecut pe aici. Dar nu ca acele însemnări care marchează prezența cuiva, scrijelind peste vechi icoane. Nu astfel. Ci asumându-ne fiecare nuanță.

joi, 5 ianuarie 2012

De fapt, sunt optimist (discutăm despre viitorul apropiat)

Ce sens are un blog în limba română? Ar trebui să spun asta de la bun început: am încredere în spațiul cultural de expresie română. E adevărat că mi-am exprimat în câteva rânduri reținerea față de unele stări de lucruri din societatea românească sau din ceea ce ar putea fi descrisă drept diaspora românească de azi. Mi-am exprimat rezervele față de acțiunile unor politiceni pe care i-am considerat, în sensul strict al cuvântului, neinteligenți. E adevărat: am spus-o. Dar asta nu înseamnă că nu am încredere că, pe termen lung, lucrurile se îndreaptă spre un punct de echilibru care va permite informației culturale să călătorească și să fie receptată. Sunt optimist: universitățile românești vor găsi formule de adaptare instituțională care vor permite dezvoltarea proiectelor de calitate. Sunt optimist: literatura scrisă în limba română are potențialul de a mai produce lucrări de excelentă calitate. Am dat doar aceste două exemple, dar un amplu context de similare împliniri ar putea fi descris. Simt că pentru ca aceste lucruri să fie posibile, societatea își va crea un cadru care va facilita construcția. Cu toate dificultățile economice de acum, am încredere că acest lucru se va întâmpla. Pe lângă acestea, există de acum un număr uriaș de vorbitori de limbă română care locuiesc în diverse locuri pe glob. E excelent că ei au călătorit și că expun informația culturală de circulație mai restrânsă unei interacțiuni mai ample. Atunci când această furtună economică va trece, cultura de limbă română va atinge acel prag al comunicării pline de sens.

Mi-aș dori ca aceste însemnări să fie expresia acestei încrederi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu